Het huis GAJA behoort tot de top van de wijnwereld en geniet Internationale faam. Het wordt geroemd door hun lef en de vernieuwende werkwijze waardoor ze Piëmonte en het huis GAJA vele jaren geleden wereldwijd op de kaart hebben gezet. De wijnen van dit huis zijn echt geweldig. Ze kunnen zich absoluut meten aan tophuizen uit Bordeaux en Bourgogne dus zegt voldoende.
Ik sprak Angelo Gaja in zijn statige landhuis in het pittoreske Barbaresco. Een bijzonder gesprek wat mij nog lang bij zal blijven.
Wat maakt GAJA zo bijzonder
Gaja is een familiebedrijf dat al ruim 150 jaar wijn produceert. Van generatie op generatie wordt de traditie voortgezet. Het is echter mijn oma – Clotilde Rey – die de drijvende kracht was achter het succes wat het huis nu kent. Mijn oma heeft mijn opa en later mijn vader gepusht om voor meer kwaliteit te gaan in plaats van kwantiteit. Angelo vertelt ook dat hij 9 jaar was toen zijn oma hem leerde hoe hij een ambachtsman kon worden door de volgende de uitgangspunten. Doen, weten hoe je het moet doen en hoe je je kunt verbeteren, je kennis delen en anderen leren hoe ze het moeten doen en uiteindelijke weten hoe je iets moet verkopen.
Angelo’s vader Giovanni was 27 jaar toen hij aan het roer stond. Op dat moment was Barolo de absolute nummer 1 en was Barbaresco zeker niet vergelijkbaar. De kunst van een ambachtsman is om buiten de gebaande paden te gaan en te durven veranderen vertelt hij. Giovanni had het lef om de productie te verlagen per hectare en alleen de beste opbrengst te gebruiken. Daarnaast introduceerde hij in 1937 het nieuwe label met de grote letters GAJA. Het zwarte label staat voor het verleden en de witte letters voor de toekomst. Hoe gaan jullie om met de huidige competitieve markt
We werken in een nichemarkt. Onze wijn is voor een selecte groep consumenten en we accepteren dat niet iedereen kan onze wijn kan waarderen. We werken altijd aan vooruitgang met de kennis uit het verleden kijken we vooruit naar de toekomst.
Hoe gaan jullie om met de klimaatverandering
Zoals je hebt gemerkt is het momenteel erg droog in het gebied. Het heeft al maanden niet geregend en dat is uitzonderlijk. We zijn een jaar of 9-10 begonnen met research. Vroeger deden we het zelf maar tegenwoordig huren we consultants in om ons te adviseren hoe we de wijngaarden in de beste conditie kunnen houden, ongedierte kunnen bestrijden en landerosie kunnen beperken. Een van de maatregelen is dat gras laten groeien tussen de wijnranken en we laten de bladeren langer hangen om de druiven te beschermen tegen de toenemende aanwezigheid van de zon. De toekomst
Het bedrijf wordt nu voornamelijk gerund door mijn 3 kinderen, de vijfde generatie Gaja. Mijn dochter Gaia is verantwoordelijk voor de Internationale markt en Rosanna voor de Italiaanse markt waarbij we 80% aan restaurants verkopen en 20% aan consumenten. Mijn zoon Giovanni houdt zich momenteel bezig met de marketing. Daarnaast hebben we ook nog Gaja Distribution waar o.a. het Riedel glaswerk vandaan komt.
Ik probeer de werkzaamheden binnen het bedrijf zo veel mogelijk aan mijn kinderen over te laten. Recentelijk heb ik samen met een zakenpartner een wijngaard gekocht aan de voet van de Etna. We zijn beide 50% eigenaar en focussen ons op het maken van wijn in dit gebied. Dit is nu mijn nieuwe project.
Na afloop van het interview mochten we uiteraard ook de wijn van Gaja proeven. Lees hier meer over deze geweldige proeverij.
Lees ook: op wijnreis door Barolo.